Managementul impresiei in evaluarea angajatilor

 

In articolele anterioare am discutat despre mai multe tipuri de management: managementul timpului, managementul schimbarii, managementul stresului, al oamenilor. Azi am ales sa discutam despre un management putin mai diferit si anume, despre managementul impresiei si importanta pe care acesta il are in evaluarea angajatilor. Am ales acest subiect deoarece observam cat de important este pentru oameni modul in care sunt vazuti de cei din jur si aspectul acesta de multe ori ne influenteaza modul in care ne prezentam. Iar daca e sa ne raportam la mediul organizational, este important sa fim constienti de imaginile pe care noi sau altii le proiecteza in procese precum evaluarea angajatilor si recrutare.

Managementul impresiei a starnit un interes considerabil din partea cercetatorilor în psihologia organizationala datorita faptului ca acesta poate afecta capacitatea organizatiei de a supravietui si a prospera. Afirmatia aceasta a fost realizata bazandu-se pe faptul ca atunci cand angajatii sunt preocupati de imaginea lor, tind sa fie mai puțin productivi: le este afectata disponibilitatea de a vorbi pe anumite subiecte, de a cauta informatii, de a cere si primi feedback, de a se implica in anumite comportamente, etc. 

Ce este managementul impresiei

Managementul impresiilor implica incercarea de a crea o imagine noua sau de a mentine si proteja o imagine actuala. Acest proces poate fi constient si strategic, prin faptul ca angajatii pot cauta in mod deliberat sa cultive o anumită imagine (de exemplu, de similitudine, de competenta, de necesitate). Cu toate acestea, gestionarea impresiilor poate fi, de asemenea, inconstienta. De exemplu, unii oameni pot avea o tendinta reflexiva de a-i complimenta pe altii (un comportament care este de obicei considerat o tactică din managementul impresiei). Managementul impresiei atrage dupa sine o anumita recompensa pe care cineva si-o doreste. O persoana care doreste sa isi mentina o anumita imaginea, probabil ca o asociaza cu o recompensa care ei i-ar crea satisfactie (o crestere de salariu, o promovare, recunoasterea efortului din partea colegilor, etc).

Care sunt tacticile de gestionare a impresiilor 

Cercetatorii au identificat cinci tactici de gestionare a impresiilor care sunt asociate cu crearea imaginilor dorite.

  1. A intra in gratiile cuiva (favoruri, modelarea opiniilor dupa a celor din jur, cadouri etc); aceasta tactica este utilizata pentru a fi placut de cei din jur.
  2. Auto-promovarea (laudarea proprie, luarea creditului, etc) este folosita pentru a fi vazut ca si competent. 
  3. Exemplificarea (a ramane tarziu la serviciu, a parea ocupat) este folosit pentru a fi privit ca dedicat si implicat. 
  4. Intimidarea (a ameninta pe diferite aspecte – ca isi dai demisia) este utilizata pentru a fi vazut ca amenintator si pentru ca lumea sa nu il ia la intrebari.
  5. Cererile/ rugamintile (a face pe prostul) este folosita pentru a fi vazut ca nevoias.

Fiecare dintre aceste imagini de dorit are si un revers. Cei care apeleaza la firme inselatoare de management al impresiei, pot ajunge sa fie vazuti in schimb ca lingusitori, laudarosi, fatarnici, ipocriti, scandalagii, incompetenti etc.

De asemenea, gestionarea impresiilor poate fi tactica (pe termen scurt) sau strategica (pe termen lung), respectiv asertiva (initiata de persoana in cauza) sau defensiva (folosita pentru a raspunde unei imagini nedorite care a fost proiectata asupra lor). De exemplu, o persoana care proiecteaza o imagine eronata de angajat dedicat si harnic, dar care nu duce la nici un rezultat. Acesta va avea un comportament defensiv, justificandu-si esecul prin atribuirea responsabilitatii spre terti sau diferite situatii si nicidecum lui, tocmai pentru a-si salva imaginea.

Autenticitatea in managementul impresiei este importanta in cadrul proceselor precum recrutarea, deoarece o impresie eronata poate sa ne aduca un job care ne va produce stres, deoarece riscam sa fim alesi pe baza unor competente pe care poate de fapt nu le detinem si va trebui sa le dovedim de indata ce incepem noul job. Riscul acesta exista si in evaluarea angajatilor, putem ajunge sa fim promovati la o pozitie careia sa nu ii facem fata.

Recomandari pentru persoanele care se angajeza constient sau inconstient in managementul impresiei:

1. Practicarea autenticitatii – este important ca fiecare dintre noi sa isi cunoasca trasaturile, abilitatile si competentele de care dispunem si pe acestea sa le proiectam in exterior. Lipsa de autenticitate scade nivelul satisfactiei si fericirii cu viata in general. Pentru a va cunoaste mai bine, va recomandam un test de descoperire a punctelor forte – viacharacter.com. 

2. Angajarea in comportamente favorabile altora – Exista situatii in care este recomandat sa ne angajam intr-un management al impresiei, situatii precum a spune cateva cuvinte amabile in momentul plecarii unui coleg din echipa, chiar daca colaborarea cu acesta a fost mai dificila. Este o situatia care nu influenteaza negativ nici o parte.

Recomandari pentru evaluarea angajatilor si recrutare:

1. Existenta unei culturi a performantei – S-a demonstrat ca frecventa impresiilor eronate scade cand jobul pune un accent mare pe performanta. 

2. Existenta unui sistem transparent de evaluare a angajatilor – pentru aceasta, realizati o lista cu cele mai importante abilitati si competente necesare in firma voastra si identificati care dintre acestea se regasesc la angajatii vostri. Abilitatile si compentente e important sa fie extrase din valorile si viziunea firmei.

3. Acordarea frecventa a feedback-ului

Feedback pozitiv: Oferiti feedback pozitiv celor care afiseaza abilitati necesare in cadrul firmei, tocmai pentru a-i determina sa le replice. Astfel, incurajati angajatii sa isi gestioneze impresiile in jurul competentelor pe care ei care le detin, si sa isi construiasca un brand personal in jurul acestora. 

Feedback negativ – oferiti feedback negativ celor care proiecteaza o imagine distorsionata si o performanta mai ridicata decat cea reala. Astfel descurajati lipsa de autenticitate si totodata ajutati angajatii sa devina fideli adevaratelor calitati pe care le au.

4. Existenta unui sistem transparent de acordare a recompenselor – desi in Romania salariile din cadrul firmelor sunt confidentiale, exista tari si companii mari in care toata lumea cunoaste salariile celorlalti si totodata rezultatele pe care se bazeaza sumele primite. S-a dovedit ca acest sistem este unul eficient, ajutand angajatii sa devina mai productivi.

5. Realizarea unor discutii formale si structurate: discutiile de evaluare, feedback si interviurile se recomanda sa fie cel putin semi-structurate, pornind de la abilitatile si competentele necesare in cadrul firmei si trecerea in revista a acestora pe baza un proces structurat. Aceasta modalitate descurajeaza gestionarea impresiilor eronate.

6. Alte recomandari sunt ca managerii sa adope ei in primul rand comportamentele dorite de firma si sa fie autentici. Se stie ca exemplul managerilor este mai apoi preluat is urmat de echipe.

Concluzie

Indiferent de motivul pentru care persoanele se angajeaza in managementul impresiei, este important sa ajutam persoanele sa fie autentice si sa le apreciem pentru adevaratele calitati pe care acestea le detin. Totodata, putem sa ii ajutam in mod constient sa isi reduca discrepanta dintre imaginea actuala si cea dorita, prin intermediul feedback-ului si a empatiei. 


Pana data viitoare, va dorim sa aveti parte de cat mai multa autenticitate, atat din partea altora, cat si din partea voastra!


Cu prietenie,

Echipa Backtobasics



Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/04/17)