Managementul stresului la locul de munca

 

In acest articol ne propunem sa abordam una din problemele cu care se confrunta angajatii si anume: managementul stresului la locul de munca. In contextul crizei actuale, managementul corect al stresului la locul de munca reprezinta una din problemele centrale in organizatii. Aceasta problema poate fi depasita cu succes prin pastrarea unui echilibru intre viata personala si cea profesionala si prin aplicarea unor tehnici simple, dar utile pentru wellbeing-ul nostru.

Ce inseamna un echilibru intre viata personala si cea profesionala

Echilibrul poate fi definit ca abilitatea angajatului de a-si atinge obiectivele si de a isi indeplini indatoririle in timp util, fara ca acestea sa fie intruzive in viata sa personala. Acest caracter intruziv poate fi de natura cognitiva (gandurile persoanei graviteaza in jurul sarcinilor si indatoririlor pe care ea le are la locul de munca) si de natura temporala (cand persoana petrece mai mult de 8 ore la munca, pentru a finalizarea sarcinilor). 

Un alt mod de a defini aceste concepte poate fi sustras din cercetarea lui Nancy, R., Lockwood, si anume: “o stare de echilibru in care cerintele postului angajatului si ale vietii sale personale sunt egale”.

Care sunt problemele care pot aparea daca nu tindem spre un echilibru in viata?

Dezechilibrul intre cele doua aspecte ale vietii poate crea o stare de stres constant, care afecteaza nu numai individul, ci si organizatia. Printre consecintele asupra indivizilor se numara: boli de inima, anxietate, depresie, burnout, sentimentul de apatie fata de munca, absenteism, scaderea satisfactiei angajatului si o scadere in motivatia la locul de munca. Simptomele care ar putea sa ne atraga atentia sunt: presiunea sangvina crescuta, probleme de somn si gastro-intestinale, o crestere in nivelul cafeinei/nicotinei consumate, iritabilitate crescuta, dureri de cap. 

Efectele asupra organizatiei sunt: performanta si eficienta scazuta a echipelor, demotivarea si cresterea absenteismului si a fluctuatiei de personal, cresterea costurilor de gestionare a angajatilor si a firmei si totodata reducerea profitului.

Exista doua mari argumente pentru care organizatiilor li se recomanda sa rezolve problemele de stres ale angajatilor. Primul argument este cel etic, care pune accent pe efectele negative ale stresului relationat cu munca si cel de-al doilea argument este cel economic, care pune accent pe costurile mari relationate cu stresul in munca.

Managementul stresului la locul de munca si principalii factori generatori de stres:

  • Cerintele mari (volumul de munca ridicat) – verificatti periodic volumul de munca existent in cadrul echipelor, eficientizati munca si angajati persoane noi daca este cazul.
  • Lipsa controlului asupra muncii – oferiti angajatilor posibilitatea de a lua singuri decizii cu privire la cum sa isi realizeze munca.
  • Rolul neclar –  discutati periodic despre asteptarile pe care le aveti atat de la fiecare persoana in mod individual, cat si de la echipa ca intreg. Definiti bine rolurile pe care fiecare angajat le are si rezultatele pe care le asteptati.
  • Schimbarile frecvente – pregatiti contextele pentru schimbarile pe care le intrevedeti astfel incat trecerea sa fie cat mai lina si cu cat mai putine incertitudini.
  • Lipsa suportului – incercati sa oferiti suportul necesar fiecarei persoane, prin tehnici de delegare a atributiilor pliate pe nivelul fiecaruia. 
  • Relatiile defectuoase – mentineti o armonie in cadrul echipelor organizand activitati la birou, discutii de grup si eliminand barierele in comunicare, etc.

Cum putem gestiona stresul cauzat de dezechilibrul intre viata personala si cea profesionala 

Pentru managementul stresului, va vom dezvalui cum procedam noi in coaching. Pentru managementul stresului la locul de munca folosim o tehnica recomandata si validata stiintific de psihologul si cercetatorul M. E. Bernard. Puteti sa incercati sa o aplicati singuri sau puteti sa ne contactati pentru suport. In acest scop, In acest scop, pasii pe care ii recomandam pentru managementul stresului sunt urmatorii:

1.Identificati factorii de stres: 

Managementul stresului la locul de munca incepe prin identificarea factorilor care provoaca stres. 

  • Identificati stresorii care va provoaca reactii negative puternice sau foarte puternice; 
  • Selectati o reactie care va provoaca cel mai mare disconfort si pe baza careia sa creati un plan de ameliorare;
  • Descrieti reactia din punct de vedere emotional, cognitiv, comportamental, fizic;
  • Conturati cateva obiective legate de cum sa 1. Va simtiti, ganditi si comportati data viitoare cand va intalniti cu acel stresor; 2. Diminuati frecventa si intensitatea stresorului.
  • Pentru a realiza acest pas, puteti completa un jurnal timp de aproximativ 2 saptamani, urmand modelul de mai jos: 
  1. Realizati un plan de preluare a controlului asupra factorilor de stres

La finalul monitorizarii, cand veti citi jurnalul, veti deveni mai constienti inclusiv de stresul pe care poate voi singuri vi-l creati, de gandurile si credintele pe care le aveti, dialogul intern pe care il purtati si care va intensifica starile negative.

Pe baza concluziilor ganditi-va la abilitatile pe care le detineti si care va mentin calmi inainte/ in timpul/ dupa confruntarea cu alti stresori si cum puteti folosi acele abilitati si in alte situatii.

  • De exemplu, puteti folosi tehnici de relaxare precum meditatia, exercitii de respiratie sau mindfulness (o activitate prin care observam constient senzatiile si gandurile noastre, fara sa le judecam sau schimbam). Putem incepe treptat, cateva minute pe zi, iar apoi sa mariti intervalul de timp. O alta tehnica este respiratia lenta, din abdomen. Aceasta este utilizata si de unitatile Navy Seal din Statele Unite pentru a gestiona stresul. Soldatii sunt instruiti sa inspire adanc timp de 4 secunde, sa tina respiratia timp de 4 secunde, sa expire incet tot in acelasi interval si sa stea inainte sa inspire din nou timp de 4 secunde. Acest exercitiu se repeta de aproximativ 5 ori.

Ganditi-va la ce modificari puteti aduce in stilul vostru de viata, care ar putea contribui la diminuarea stresului emotional.

  • De exemplu, puteti sa va dezvoltati noi obiceiuri, poate mai sanatoase decat cele existente: introducerea in activitatile zilnice sau saptamanale a practicilor de yoga, a exercitiilor fizice, citit, diferite hobby-uri.
  • Un alt exemplu ar fi acordarea unui timp pentru reincarcarea energiei. Desi simtim contrariul, nu este necesar sa fim conectati 24/7 pentru a putea raspunde la mesaje legate de job sau mesaje din social media. Timpul liber este menit sa ne ofere o sansa sa ne reincarcam bateriile, iar pentru aceasta avem nevoie de deconectare totala. Chiar daca dureaza numai jumatate de ora, se pot resimti efectele benefice.

Nu il ultimul rand, ceea ce mai putem face e sa ne schimbam modul in care gandim, pentru o mai buna gestionare a emotiilor.

  • Daca e sa luam exemplu de mai sus cu managerul care nu ofera suport si critica, o schimbare a gandurilor si a perspectivei, ar putea suna diferit.
  1.  Ganditi modalitati de a gestiona factorii de stres:

Pe baza metodelor de rezolvare a problemelor, hotarati ce actiuni vi se potrivesc si pe care credeti ca puteti sa le implementati. 

  • Definiti problema (cand, cum unde, cu cine se intampla);
  • Formulati un scop – cum ati dori sa stea lucrurile de fapt;
  • Generati solutii alternative pentru rezolvarea problemei;
  • Selectati o solutie pentru a rezolva problema – pe care o considerati cea mai eficienta, cea mai realista, pentru care dispuneti de resursele necesare ( timp, bani, abilitati, puncte forte etc), care are cel mai mic grad de risc.
  • Puneti in aplicare cea mai buna alternativa.
  1. Monitorizati punerea in aplicare a alternativei 

Evaluati cat de bine a functionat solutia si ce schimbari trebuie facute pentru a evita acest tip de probleme in viitor. Incercati noi alternative, daca cea aleasa prima data nu a functionat asa cum v-ati fi dorit.

 

Speram ca informatiile prezentate va vor fi de folos pentru un management cat mai eficient al stresului la locul de munca si in atingerea unui echilibru intre viata personala si cea profesionala Iar daca aveti nevoie de specialisti care sa va ghideze, puteti oricand sa ne contactati pentru cateva sesiuni de coaching

Scrieti-ne un comentariu si prima sesiune va fi gratuita. 🙂

 

Cu prietenie, 

Echipa BackToBasics

 

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/04/01)