O noua abordare in evaluarea personalului



Majoritatea dintre noi stim ca evaluarea personalului este obligatorie conform legislatiei si de aceea multe firme inca o pastreaza. De asemenea, banuiesc ca multi dintre noi simtim ca evaluarile traditionale, cele in care evaluam toti angajatii pe aceleasi competente si in functie de aceleasi criterii de performanta, nu se mai mapeaza pe evolutia pietei si nevoile noii generatii. 

Evaluarile traditionale ale angajatilor vs noua abordare 

 

Evaluarile traditionale merg spre uniformizarea competentelor in randul angajatilor. Drept urmare, concepem planuri de dezvoltare profesionala in asa fel incat sa aducem la acelasi nivel toate competentele pe care ne dorim sa le dezvolte. In schimb, noile evaluari ale angajatilor se bazeaza tocmai pe valorificarea diferentelor si aprecierea unicitatii fiecarei persoane. 

Mai jos gasiti cateva citate din fabula “Scoala animalelor” de Dr. R. H. Reeves care exemplifica destul de bine ce se intampla in sistemul nostru de invatamant si totodata in procesele de dezvoltare profesionala a angajatilor: 

 

„Odata ca niciodata, animalele au hotarat sa faca un gest eroic pentru a infrunta greutatile lumii contemporane si au deschis o scoala. Au adoptat un program de invatamant constand in cursuri de alergare, catarat, inot si zbor. In vederea unei administratii mai usoare, toate animalele s-au inscris la toate disciplinele. 

Rata a fost cea mai buna la inot; de fapt, a fost chiar mai buna decat profesorul, dar la zburat avea note proaste, iar la alergari era un dezastru… 

Pentru ca era slaba la alergare, a trebuit sa ia lectii suplimentare, asa incat, in timp ce celelalte animale urmau lectii de inot, ea trebuia sa faca alergare. Dupa ce s-a antrenat astfel o vreme, picioarele ii erau asa de obosite, incat nu mai putea obtine decat note mediocre la inot. 

Iepurele a inceput foarte bine, afirmandu-se ca cel mai stralucit elev al clasei la alergari, dar s-a pierdut complet la exercitiile pentru inot. Din acest motiv a avut o cadere nervoasa si a trebuit sa consulte un specialist pe probleme de consiliere a animalelor.”

 

Acest tip de sistem de evaluare nu se potriveste cu noua generatie. Aceasta este orientata spre dezvoltare personala, spre idealism si wellbeing la locul de munca. Drept urmare, cauta respect, autenticitate si apreciere. Este important sa le oferim aceste aspecte, pentru ca ei, la randul lor, sa ne ofere implicare si rezultate. 

Exista si o modalitate simpla prin care putem ajunge la “inima” noii generatii: prin evaluari, folosite ca metoda de cladire a identitatii personale. Prin identitatea personala ne referim la acele trasaturi de caracter si valori pe care le folosim in activitatea de zi cu zi, pentru a ajunge la rezultatele propuse. 

Evaluarile si observatiile de pe parcursul anului ar trebui folosite pentru a descoperi si a cunoaste ce e mai bun in fiecare angajat. Scopul final este de a ne ajuta echipele sa isi realizeze toate sarcinile prin intermediul punctelor lor forte. Astfel, ei devin mai rapizi, mai eficienti si mai motivati. 

Haideti sa schimbam perspectiva din care privim evaluarile angajatilor, sa inlocuim tentinta de a ne focusa pe minusuri, cu cea de a observa si aprecia punctele forte. Daca un angajat are cateva calitati care il ajuta sa obtina rezultate bune in anumite activitati, haideti sa vedem cum putem fructifica acele calitati, pentru a extrapola succesul. 

Acesta a fost primul articol dintr-o serie ce va urma, pe tema evaluarea personalului. Speram ca v-am starnit interesul si ne veti urmari, pentru a afla mai multe informatii despre cum realizam noi evaluarile de personal. 


Cu respect,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2019/02/07)