Managementul schimbarii:

Abordari

In articolul trecut am discutat despre cum sa va gestionati emotiile negative, in special frustrarea. Unul din procesele organizationale care genereaza cea mai multa frustrare este managementul schimbarii, despre care vom discuta mai multe detalii in articolul de fata.

Am observat in ultima perioada, ca zona noastra de confort a devenit putin prea confortabila. Am primit tot mai multe raspunsuri atat in interviuri, cat si in analizele de nevoie pentru trainingurile noastre, raspunsuri precum: “imi doresc predictibilitate”, “planurile sa ramana planuri si sa nu se schimbe”, “lucrurile sa nu se intample cu viteza, ci in ritmul nostru, pentru a putea livra calitate” etc. Ne este destul de dificil sa ne adaptam schimbarilor, sa acceptam ca s-a schimbat planul la care am lucrat cateva zile, ca s-a amanat o intalnire etc.

La toate aceste schimbari, tindem sa:

  • ne victimizam – “nu se poate, am lucrat asa mult la acest plan!”
  • sa ne pozitionam in centrul evenimentului – “De ce sa mi se intampla tocmai mie?”
  • sa le folosim ca si scuza pentru a nu ne mai implica – “Daca s-a schimbat, eu nu va mai pot ajuta”.

Ce este important in managementul schimbarii organizationale?

In managementul schimbarii, primul pas este sa constientizam reactia pe care o avem la schimbare.

Al doilea pas ar fi sa ne dam seama ce relatie avem cu schimbarea – una pasiva sau una activa: asteptam sa vedem ce se intampla sau ne implicam pentru a atinge obiectivul dorit, in ciuda schimbarilor?

In momentul in care ne opunem schimbarii, de multe ori inseamna ca acceptam atingerea unui obiectiv, printr-o singura modalitate – cea propusa de noi sau cea cu care deja suntem obisnuiti. Daca nu se intampla asa cum ne-am dorit, ne plangem, ne opunem, ne frustram. Intr-adevar, sa ne tot adaptam schimbarilor este mai greu decat sa urmam un model de munca unde totul este predictibil si mai usor de gestionat.

Adaptarea la schimbarile care apar este influentata de doua mari aspecte: asteptarile noastre de la o anumita situatie si ceea ce se intampla in realitate. Cu cat este mai mare diferenta dintre cele doua, cu atat mai greu este sa ne adaptam. Avand in vedere ca adaptabilitatea este unul din avantajele competitive cele mai importante pe care o persoana sau o firma le are, haideti sa vedem cum putem face fata schimbarilor, modeland asteptarile si realitatea.

1. Modelarea asteptarilor:

Putem sa ne modelam asteptarile prin schimbarea modului de gandire. Prin modelarea asteptarilor, dorim sa diminuam emotiile negative, astfel incat adaptarea sa fie mai usoara. Dorim sa subliniem faptul ca o emotie se formeaza dintr-o combinatie de prejudecati, ganduri biasate si puternic evaluative.

Sa luam un exemplu:

Asteptarea: “Lucrurile ar trebui sa mearga conform planului.”

In cazul in care vor aparea schimbari si lucrurile nu se vor intampla conform planului, vor aparea ganduri evaluative si prejudecati, precum: „e nasol ca s-a schimbat planul”, „niciodata  lucrurile nu merg”. Doar dand frau liber unor ganduri evaluative, ne trezim cu emotii negative precum frustrarea, furia etc.

Ce putem face, e sa reformulam asteptarea: „Mi-as dori ca lucrurile sa mearga lin, conform planului, dar doar pentru ca vreau asta, nu inseamna ca se va si intampla. Nu-mi place cand apar schimbari, dar au aparut in trecut si vor aparea din nou. Sunt neplacute, dar pot sa le fac fata.”

Dupa cum se vede, secretul este modificarea convingerii absolutiste si rigide “ar trebui” in una mai rezonabila si  mai flexibila “Mi-a dori/ mi-ar placea […] insa uneori ma confrunt cu probleme si situatii neplacute pe care nu le pot controla”.

Odata constientizate si modelate asteptarile, urmatorul pas il reprezinta:

2. Constientizarea si acceptarea realitatii:

Pentru a gestiona eficient schimbarea, conteaza ce intrebari ne adresam: Intrebarea de baza, de la care pornim in managementul schimbarii este:

Cum pot sa ating obiectivul, chiar daca … (de exemplu, mi s-a schimbat planul, am mai putin timp la dispozitie, clientul mi-a redus resursele etc).

Intrebarea aceasta are doua roluri:

  1. de a va determina sa mergeti mai departe in atingerea scopului, acceptand schimbarile aparute.
  2. de a va face sa va dati seama daca scopul/ rezultatul final e important pentru voi sau activitatea pe care credeati ca o sa o desfasurati.

Cum va puteti imprieteni cu schimbarile?

Pentru a va imprieteni cu schimbarile, va recomandam exercitiul de mai jos. Pentru acesta, va vom oferi unul din exemplele noastre.

Ganditiva la un scenariu/ o sarcina la care lucrati in momentul de fata. Noi vom lua un proces de recrutare pe IT, pentru unul din clientii nostri.

  • Notati 3 lucruri ideale care ati vrea sa se intample
  • Notati 3 lucruri care nu ati vrea sa se intample – cel mai frustrant scenariu.
  • Imaginati-va varianta de mijloc – sa nu fie ideal, dar totusi sa va multumeasca.

Acum analizati:

  • Scenariul ideal e realizabil?
  • Ce va frustreaza la scenariul care nu ati vrea sa se intample?
  • Legat de scenariul de mijloc, simtiti ca faceti un compromis sau ati reusit sa gasiti o varianta care sa va multumeasca?

Daca cel mai rau scenariu s-ar intampla, ce ati face?

Cum ati putea reactiona diferit, fata de cum va ganditi acum?

Ce ati putea schimba, pentru a minimiza impactul frustrarii?

Nu traim intr-o  lume ideala, intr-o lume perfecta si rareori se intampla ca lucrurile sa fie exact cum ni le dorim. Totodata, suntem de acord ca schimbarile pot fi obositoare si toti avem nevoie de perioade mai linistite. Cu siguranta, pe parcursul unui an, aveti atat perioade stresante, incarcate cu emotii negative, cat si perioade linistite, in care puteti sa va regenerati energia. Priviti schimbarile ca pe niste situatii trecatoare. Nu va bucurati doar de perioadele de liniste, ci si de cele dificile, pentru ca acestea din urma sunt cele care ne ajuta sa ne dezvoltam profesional si personal.

 

Speram ca v-a fost util articolul nostru si pana data viitoare, va dorim o mai buna adaptabilitate la schimbarile de zi cu zi!

Cu respect,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2019/03/19)