Cum sa sustii propriul training de comunicare asertiva in echipa ta

In articolul de fata ne propunem sa discutam despre modul in care comunicarea asertiva contribuie la transmiterea eficienta a mesajului pe care dorim sa il verbalizam, astfel incat acesta sa fie inteles adecvat. Pentru a obtine ce am descris mai sus, recomandam un training de comunicare pe asertivitate, pentru ca este stilul de comunicare cu cele mai bune rezultate atat pe termen scurt, cat si pe termen lung.

Comunicarea asertiva este abilitatea de a vorbi si interactiona intr-o maniera prin care sa respectam drepturile si opiniile celorlalti, in timp ce ne sustinem propriile drepturi, nevoi si limite personale. Comunicarea asertiva creeaza oportunitati pentru discutii deschise, cu o varietate de opinii, nevoi si alegeri astfel incat sa se ajunga la o situatie de castig pentru ambii interlocutori.

De ce sa invatam sa comunicam asertiv?

Comunicarea asertiva ne intareste relatiile, ne reduce stresul rezultat in urma interactiunilor nesanatoase, a conflictelor disfunctionale si, de asemenea, ne va aduce suportul social in timpuri dificile. De asemenea, comunicarea asertiva reprezinta unul din modurile prin care ne putem dezvolta si imbunatati abilitatile de comunicare.

Beneficiile comunicarii asertive:

  1. Creste eficienta interactiunii cu colegii: stilul asertiv stimuleaza raspunsuri asertive, astfel, ceilalti vor fi mai receptivi in a lucra cu noi, ceea ce inseamna ca ne cresc sansele de atingere a obiectivelor.
  2. Creste increderea in sine: ceilalti ma vor vedea intr-o lumina mai pozitiva astfel, si imaginea de sine se va imbunatati.
  3. Creste increderea in ceilalti: dupa cum am specificat, un mesaj asertiv determina un raspuns asertiv. Ceilalti vor fi mai putin predispusi sa raspunda defensiv sau agresiv astfel, voi fi mai receptivi la valorificarea pozitiva a celorlalti. In acest fel, veti dezvolta relatii de munca sanatoase.

Oamenii comunica cu alte persoane verbal si non-verbal. Este important sa existe o intelegere intre cele doua forme de comunicare. Studiile au aratat ca exista o discrepanta intre mesajele verbale si cele non-verbale si ca tindem sa le luam in considerare mai mult pe cele din urma. Prin intermediul comunicarii non-verbale, mesajul poate fi intrepretat in mod eronat.

Care sunt stilurile de comunicare

Multi dintre noi nu am invatat sa comunicam asertiv, desi cand vine vorba despre domeniul profesional multi angajatori isi doresc acest lucru. De obicei asociem comunicarea asertiva cu comportamentul condescendent. Avem impresia ca daca spunem ceea ce simtim, inseamna ca nu suntem de acord cu anumite aspecte la locul de munca. Astfel, decat sa invatam sa comunicam asertiv, preferam sa renuntam la expectantele noastre cu privire la relatii sanatoase si sa ne acomodam la anumite contexte care nu sunt cele mai benefice pentru noi.

Nu ne exprimam sentimentele si gandurile deoarece credem ca ceilalti vor avea o parerea negativa fata de noi: ,,Nu pot spune nu fiindca ceilalti vor crede ca sunt egoist.”, ,,Nu vreau sa fac o scena la job.”, ,,Nu pot sa imi exprim emotiile, pentru ca voi parea slab” sau ,,Daca spun ceea ce gandesc, ceilalti se vor enerva si nu ma vor placea”. De obicei persoanele care gasesc dificila exprimarea sentimentelor si a gandurilor, au un stil de comunicare pasiv,  deoarece acestia vor sa evite conflictele.

Unele persoane confunda asertivitatea cu agresivitatea in comunicare. Diferenta dintre cele doua forme de exprimare verbala este respectul fata de ceilalti si fata de nevoile lor. Oamenii care vorbesc agresiv nu au respect fata de nevoile si sentimentele celorlalti si isi impun propriul punct de vedere.

Asertivitatea nu este un comportament natural cu care ne nastem. Natural, ne comportam si comunicam in mod submisiv sau agresiv, asertivitatea reprezentand un mod de a comunica educat in timp. Pentru a comunica asertiv este nevoie de cat mai multa practica.

Pasi simpli pentru dezvoltarea unui stil de comunicare asertiv

  1. Descrie lucrurile care te-au suparat fara a pune etichete fixe sau a face judecati de valori.

Exemplu: Daca prietenul tau a intarziat 20 de minute cand ar fi trebuit sa discutati ceva important, nu folosi cunvinte ofensatorii pentru a-i arata ca te-a suparat, ci spune-i doar ceea ce ai observat, fara nici o judecata: ,,Ar fi trebuit sa ne vedem la 17:30 si acum este 17:50.”

  1. Descrie efectele comportamentului fara a exagera si a judeca. Doar descrie.

Exemplu: Pentru situatia cu prietenul care intarzie, comunicarea asertiva ar putea insemna: ,,Acum avem mai putin timp pentru a discuta problema, deoarece am alte planuri in cateva minute”. Nu i te adresa in maniera: ,,Mi-ai distrus toata seara”.

  1. Foloseste pronumele „Eu”, in loc de „Tu”. Aceasta din urma poate fi interpretata ca un atac la adresa celeilalte persoane.

Exemplu: ,,M-as simti mai bine daca nu ai mai intarzia”, in loc de „Tu mereu intarzii”.

  1. Foloseste fraze simple precum: ,,Atunci cand tu (descrii comportamentul persoanei), eu ma simt (descrii modul in care te simti)”; sau fraze complexe: ,,Cand tu (descrii comportamentul celuilalt), atunci (descrii efectul comportamentului celuilalt) si eu ma simt (descrii sentimentele tale)”.

Exemplu: ,,Cand tu intarzii, atunci mi se decaleaza programul si incep sa ma stresez si sa imi fac griji pentru restul zilei.”

Comunicarea non-verbala in comunicarea asertiva

La inceputul articolului am pus in evidenta diferenta dintre comunicarea verbala si cea non-verbala, astfel pentru a sustine comunicarea asertiva, aceasta trebuie insotita si de componente non-verbale precum:

  • Contactul vizual: atunci cand comunicati asertiv uitati-va in ochii interlocutorului pentru a parea increzator in ceea ce spuneti si sa va sustineti punctul de vedere.
  •  Tonul vocii: nu optati pentru un ton al vocii soptit; tonul trebuie sa fie ferm, dar nu aspru.
  • Postura: in majoritatea situatiilor se recomanda o postura dreapta, dar nu incordata, ci putin relaxata.
  • Expresiile faciale: trebuie sa fie congruente cu mesajul transmis, nu zambi atunci cand spui ceva ce te deranjeaza.
  • Timpul mesajului: trebuie ales momentul oportun pentru a transmite asertiv un mesaj.
  • Continut: mesajul sa fie scurt, descriptiv si direct.

Sper ca am ilustrat intr-un mod simplu ce inseamna comunicarea asertiva. Folosind informatia din acest articol, puteti sa va organizati propriile sesiuni de traininguri de comunicare asertiva. Puteti face lucrul acesta selectand cateva situatii de comunicare mai dificile care exista acum in cadrul firmei si sa le treceti prin cele trei stiluri de comunicare. Astfel, veti intelege mai bine ce inseamna si cum se aplica comunicarea asertiva. Iar daca aveti intrebari sau doriti sa aprofundati acest subiect, puteti sa ne contactati pentru traininguri profesionale de comunicare

Pana atunci, multa bafta in aplicarea asertivitatii!

Cu prietenie,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/03/19)