Bariere in comunicare:

                                       Discutiile in contradictoriu

Ideea de „bariere in comunicare” se refera la orice aspecte care limiteaza buna desfasurare a comunicarii. Principalele bariere in comunicare sunt diferentele de perceptie, concluziile grabite, stereotipurile, lipsa de interes, emotiile etc. In articolul de azi, vom dezbate cum putem diminua barierele in comunicare, existente in discutiile in contradictoriu.

Fie ca ne place, fie ca nu, cu totii avem la un moment dat discutii in contradictoriu. In functie de intensitatea lor si mai ales de modul de finalizare, unele pot degenera in conflicte, iar altele pot ramane la un schimb constructiv de idei si perspective.

Cred ca sunteti de acord cu faptul ca, este destul de dificil sa schimbam parerea oamenilor legat de o situatie sau o persoana, indiferent de datele pe care le avem.

Oare de ce?

O discutie contradictorie poate „distruge realitatea” persoanei care este contrazisa. Ceea ce crede o persoana, face parte din identitatea sa. Un atac asupra parerilor acesteia, genereaza un raspuns de auto-aparare. Din cauza acestui instinct, ajungem sa ne blocam la parerile noastre cand acestea sunt contrazise, fara a mai putea judeca rational daca avem sau nu dreptate. De multe ori, nici nu mai ascultam noile informatii sau argumente aduse in discutie.

Dupa cum vedeti, raspunsul de auto-aparare reprezinta o bariera ce blocheaza buna comunicare dintre interlocutori.

De fapt, ce inseamna sa avem dreptate?

Intr-o discutie in contradictoriu, scopul final ar trebui sa fie sa ajungem la un acord cu cealalta parte si nu sa ne convingem unul pe celalalt de propria pozitie. Pentru a descoperi cauza divergentei, trebuie sa descoperim din ce unghi priveste situatia cealalta persoana. Odata ce reusim acest lucru, ne va fi mai usor sa ii intelegem perspectiva. Dupa cum vedeti, dreptatea este relativa, totul depinde de unghiul din care privim lucrurile si nu exista o „dreptate absoluta.

Este important sa aratam intelegere si interes pentru parerea celuilalt, pentru a diminua tendinta de autoaparare a acestuia. Este normal ca o persoana sa nu analizeze o situatie din toate punctele de vedere, iar o discutie in contradictoriu poate sa ofere o mai buna imagine de ansamblu.

Ce e bine sa stiti inainte de o discutie in contradictoriu?

In primul rand, e bine sa stiti ca oamenii nu sunt convinsi de date si statistici, atata timp cat acestea contrazic punctul lor de vedere (biasul de confirmare). Acest fapt este cu atat mai evident cu cat suntem la un click distanta de orice tip de informatie. In al doilea rand, e important sa cunoasteti conceptul de negociere principiala, cu ajutorul careia puteti ajunge mai usor la un numitor comun.

Ce este negocierea principiala?

Negocierea principiala este o abordare folosita in solutionarea dezacordurilor si a conflictelor (mai multe informatii despre aceasta gasiti in cartea “Getting to Yes”, scrisa de Roger Fisher si William Ury).

Scopul este de a ajunge la o solutie castig – castig, prin care sa va atingeti obiectivele si, in acelasi timp, sa satisfaceti asteptarile si nevoile celeilalte parti.

Aceasta se bazeaza pe 4 pasi, cu ajutorul carora putem diminua barierele in comunicare:

  1. Analiza punctelor de vedere aceasta ne orienteaza atentia si spre punctul de vedere al celeilalte persoane, tocmai pentru a nu ramane blocati in perspectiva proprie.
  2. Gasirea intereselor comuneprin acest pas se face trecerea de la o discutie in contradictoriu, la gasirea punctului comun;
  3. Alternative de solutionarese bazeaza pe brainstorming obiectiv, care diminueaza judecarea si transmiterea subiectiva a ideilor;
  4. Alegerea unei alternative folosind criterii obiectivese elimina dorintele si nevoile subiective, fiind inlocuite cu aspecte obiective precum standarde profesionale, statistici etc;

Cum puteti folosi aceasta abordare?

Sa presupunem ca aveti o pozitie de coordonare. Multe firme au evaluarile si renegocierile salariale in aceasta perioada. Haideti sa vedem cum ati putea ajunge la un acord cu un angajat care considera ca cresterea oferita este prea mica, in timp ce voi considerati ca noul salariu este corect. Nu uitati, scopul este sa ajungeti la un acord castig-castig.

 

1.Analiza punctelor de vedere

Incercati sa anticipati punctele de vedere ale angajatilor inainte sa intrati in negociere. De asemenea, puneti pe foaie punctele voastre de vedere. Aceste informatii va vor ajuta sa fiti pregatiti sa gestionati discutia mai fluid, scazand riscul de a ajunge la aspecte contradictorii, greu de gestionat. E posibil sa nu anticipati toate punctele de vedere ale angajatilor, dar macar ati facut un exercitiu de a incerca sa intelegeti perspectiva acestuia. Acest aspect va va ajuta sa fiti mai deschisi in a-i asculta si intelege argumentele din timpul discutiei.

2.Gasirea intereselor comune

Sa luam drept exemplu tabelul de mai sus. Daca analizam informatiile de acolo, reies doua interese comune:

  • Corectitudine (atat angajatul, cat si managerul isi doresc ca noua suma sa fie corecta vis-a-vis de implicarea angajatului din ultimul an);
  • Evolutie (ambele parti doresc evolutie, dar si-o imagineaza atinsa prin metode diferite).

Este important ca la punctul acesta sa nu intrati in contradictie cu cealalta persoana si sa va focusati pe punctele comune. Exista sanse mari sa apara si interese discordante, dar in aceasta faza a discutiei luati-le in calcul doar pe cele comune.

3.Alternative de solutionare

Dupa ce stabiliti interesele comune, generati o suita de solutii prin care ati putea atinge acele interese. Deocamdata nu filtrati solutiile, spuneti tot ce va trece prin minte.

De exemplu: Pentru salariul corect:

  • Fiecare parte sa mentioneze suma care considera ca ar fi echitabila pentru anul ce a trecut, fara sa argumenteze. Angajatul poate spune 700 euro, iar managerul 500.

Pentru evolutie:

Lipsa argumentarii este importanta pentru a nu influenta criteriile obiective care se seteaza la ultimul pas.

4.Alegerea unei alternative folosind criterii obiective

La acest punct, alegeti de comun acord cateva criterii obiective, cu ajutorul carora sa analizati solutiile propuse mai sus.

Sa spunem ca ati agreat urmatoarele criteriile:

Dupa aceasta analiza, decideti care este salariul considerat echitabil de catre ambele parti, conform criteriilor stabilite. Punctul de start este salariul din prezent, la care se adauga sau nu o suma in plus, in functie de masura in care sunt indeplinite criteriile obiective.

Speram ca modelul de mai sus va este folositor si va va ajuta sa eliminati cat mai multe bariere in comunicare. Daca sunteti interesati de aprofundarea acestui subiect, contactati-ne pentru un training de comunicare, unde vom detalia aceasta metoda si unde vom invata sa o punem in practica intr-o varietate mare de contexte.

Pana data viitoare, va dorim discutii in contradictoriu cu verdictul castig-castig.

Cu respect,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2019/02/07)