Cresterea performantei angajatilor

prin setarea asteptarilor.

Cresterea performantei angajatilor este un subiect de interes atat pentru firme, cat si pentru fiecare angajat in parte. Tocmai de aceea, se cauta incontinuu noi modalitati de a o atinge.

Louis Pasteur, spunea la un moment dat: ”Cand ma apropii de un copil, imi inspira doua sentimente: tandrete pentru ceea ce este si respect pentru ceea ce poate deveni.” Citatul se poate aplica nu doar copiilor, ci si angajatilor. Aprecierea pentru calitatile pe care angajatii le au si respectul pentru ceea ce pot deveni, reprezinta un instrument esential in dezvoltarea lor personala si profesionala.

In acest articol, dorim sa aratam cat de important este sa ne facem cunoscute asteptarile fata de angajati. Este recomandat sa facem acest lucru folosindu-ne de calitatile lor si aratandu-ne aprecierea fata de acestea.

Comunicarea asteptarilor influenteaza cresterea performantei angajatilor

 

Cercetatorul Robert Rosenthal a sugerat faptul ca oamenii se comporta, intr-o mare masura, in functie de asteptarile pe care ceilalti le au de la ei. Cu alte cuvinte, in mod inconstient, ne conformam stereotipurilor pe care ceilalti le proiecteaza asupra noastra. Pentru a intelege mai bine, ganditi-va la comportamentul vostru fata de parinti, prieteni, colegi etc. De asemenea, amintiti-va situatii in care nu erati siguri de asteptarile celor din jur. Ganditi-va in ce masura comportamentul vostru s-a mulat pe ceea ce credeati ca ceilalti asteapta de la voi.

In campul muncii, managerii joaca un rol important in influentarea rezultatelor angajatilor. Motivand si incurajand, ei seteaza angajatilor asteptari pentru rezultate tot mai bune, imbunatatind astfel productivitatea. 

De exemplu, daca un angajat cu potential de crestere nu reuseste sa se ridice la performanta dorita, incurajarile si aprecierile ii pot oferi siguranta si increderea de care are nevoie pentru a progresa. Daca ii prezentam angajatului o cale ambitioasa, dar in acelasi timp realista, el va incepe sa imbratiseze comportamentul incurajat. Cunoscand asteptarile, sansele de a ajunge la un rezultat tot mai bun cresc semnificativ.

Cum au fost testate asteptarile

 

Pentru a testa teoria lui Rosenthal, cercetatorii de la Harvard au format mai multe grupe, cuprinzand elevi cu IQ diferit. Grupele au fost echivalente intre ele ca si IQ. Unor profesori li s-a spus ca:

  • grupa lor are elevii cu IQ ridicat (desi grupa era formata din elevi cu IQ mixt) si ca se asteapta ca acea clasa sa fie una cu rezultate bune;
  • altor profesori nu li se ofereau informatii cu privire la componenta grupelor.

In primul caz, asteptarile profesorilor de la elevi au crescut, acestia din urma depasindu-si performanta asteptata de cercetatori. In a doua situatie, elevii au avut un nivel mediu de performanta.


Cand ne asteptam ca ceilalti sa aiba un anumit comportament, este foarte probabil sa actionam astfel incat comportamentul asteptat sa aiba loc. In prima situatie, profesorii au fost mai dedicati elevilor, mai implicati, crescand periodic complexitatea discutiilor, aspecte care au dus la cresterea performantei clasei.

Exercitii de descoperire si aplicare a asteptarilor  

 

Pentru aplicarea asteptarilor in relatiile de munca, va invitam sa realizati urmatoarele exercitii:

1. Cine a crezut in voi?

Ganditi-va la o persoana care a crezut in voi, a avut asteptari mari de la voi, incontinuu v-a comunicat lucrul acesta si care, prin acest comportament, v-a crescut increderea in voi, reusind sa atingeti rezultate tot mai bune. Poate fi vorba de un parinte, un coach, profesor, coleg, manager, etc. Folositi intrebarile de mai jos pentru a analiza situatia:


  • Cine este persoana?
  • Care era relatia ei cu tine (context, situatie)?
  • Ce facea persoana? Cum se comporta – ce-ti spunea si cum te trata?
  • Ce impact aveau toate acestea asupra ta? Cum te simteai? Te comportai diferit datorita influentei sale? De ce?
  • De ce crezi ca a avut incredere in tine si te-a incurajat?

Acest exercitiu puteti sa il folositi si invers, gandindu-va daca voi ati fost persoana care a influentat in mod pozitiv o alta persoana sau un grup, trecand prin intrebarile de mai sus.

 

 2. Pe cine doriti sa influentati pozitiv?

Ganditi-va la colegi, prieteni sau subordonati pe care doriti sa ii influentati in mod pozitiv, dezvoltandu-le tot mai mult performanta. Analizati:

Realizati o lista cat mai lunga cu aspectele mentionate mai sus. Aceasta este o modalitate prin care sa va formati o imagine de ansamblu asupra persoanelor, sa incercati sa ii vedeti din mai multe puncte de vedere, poate chiar sa va schimbati felul in care ii percepeti, si astfel, sa va cresteti asteptarile de la ei. Va recomandam sa realizati acest exercitiu cu persoanele de la care asteptarile voastre sunt moderate sau chiar joase. Crescandu-va asteptarile, s-ar putea sa le faceti un bine.

Va recomandam sa aplicati teoria asteptarilor cat mai frecvent, cu cat mai multe persoane, pentru un plus de valoare in viata celor din jur.

 

Cu respect,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2018/11/28)