Creativitatea si performanta la locul de munca

 

Organizatiile din ziua de azi opereaza intr-un mediu global cu competitivitate inalta. Pentru a reusi sa ramana competitive, multe companii cauta angajati creativi care sa adauge valoare organizatiei lor. Cu toate acestea, modelele actuale de performanta la locul de munca trec cu vederea creativitatea ca un criteriu important de evaluat.

Cum influenteaza creativitatea performanta la locul de munca

Conform studiilor, creativitatea angajatilor poate contribui la eficacitatea organizationala in mai multe moduri: poate imbunatati procesele, procedurile, produsele si serviciile. Studiile au gasit o corelatie intre creativitate si performanta financiara a firmelor, precum si intre creativitate si bunastarea angajatilor. Acestia din urma devin mai motivati intrinsec si mai multumiti cand li se ofera ocazia de a fi creativi. 

Avand in vedere efectele benefice ale creativitatii, in articolul de fata dorim sa realizam o incursiune legat de ce inseamna creativitatea si ce recomanda specialistii sa facem pentru a ajuta angajatii sa fie cat mai creativi.

Ce este creativitatea si de ce este ea importanta:

Creativitatea este cea care sta in spatele marilor idei, provocand modul de gandire al angajatilor, deschizand noi usi pentru oportunitati de business si pentru o performanta tot mai ridicata. Creativitatea si inovarea sunt doua cuvinte folosite in mod interschimbabil, dar de fapt sunt doua concepte separate. Creativitatea este mecanismul prin care cineva ajunge sa fie inovativ.

,,Creativitatea este esentiala in business fiindca ea este diferentiatorul.’’ sustine Tucker Marion, profesor asociat la School of Business. Cat de valoros este acest concept intr-o organizatie este cel mai bine ilustrat printr-un exemplu. Compania Apple este sinonima cu creativitatea. Este un brand care i-a incurajat pe ceilalti sa gandeasca diferit si chiar a reusit. Creativitatea a fost cea care a propulsat compania Apple spre cea mai inovativa companie, 11  ani consecutivi.

Intr-un articol din 2019 realizat de LinkedIn Learning, folosind economic Graph au fost determinate cele mai importante abilitati de care o companie are nevoie, iar creativitatea este pe primul locul in acest top. Cei care au scris articolul sustin ca e important sa invatam cum sa fim creativi, deoarecere acest aspect ne va aduce beneficii pe termen lung in cariera. 

World Economic Forum de asemenea coteaza creativitatea ca fiind a treia cea mai importanta abilitate pe care ar fi de preferat ca un angajat sa o aiba. Intr-un articol despre ,,Fourth Industrial Revolution” se ia in considerarea ce aptitudini vor fi necesare cand viitorul va aduce robotica avansata, transportul autonom, inteligenta artificiala, machine learning, biotehnologiile si genomica. Printre acestea se numara si creativitatea, care ii va ajuta pe angajati sa se poata adapta acestor schimbari. 

Care sunt pasii creativitatii care ne asigura performanta la locul de munca

Oricine poate sa fie creativ intr-o anumita masura. Creativitatea consta in capacitatea individului de a genera solutii originale problemelor complexe cu care se confrunta el sau organizatia pe care o reprezinta. Creativitatea consta in a avea curaj in fata necunoscutului, in indepartarea fata de ce este cunoscut si utilizat de toata lumea si in a fi deschis experientelor noi. 

In ce consta procesul creativitatii

  • Contestarea a status quo: sa crezi ca existe metode mai bune de a rezolva o problema.
  • Detasarea de ceea ce stim: sa cautam metode imbunatatite prin care se poate rezolva tipul de problema sau tipul asemanator de problema.
  • Intelegerea si sintetizarea: sa reusim sa sintetizam informatiile noi care apar.
  • Analizarea: sa ne gandim la moduri in care putem integra noua informatie in problema pe care o intampinam. Sa dezvoltam noi metode prin care putem realiza o sarcina.
  • Comunicarea: sa vorbim cu colegii despre ce metode noi am gasit.
  • Constientizarea: sa reflectam asupra problemei actuale din mai multe puncte de vedere si, dupa inglobarea noilor informatii, sa ne gandim ce alte dificultati ar putea aparea.
  • Gandirea dimensionala: sa luam in considerare dificultatile care ar putea aparea dupa inglobarea informatiilor si sa incercam sa le rezolvam. De asemenea, sa punem in balanta daca noile informatii aduc mai multe dificultati sau multe beneficii problemei pe care o avem de rezolvat.
  • Rezolvarea problemei: sa rezolvam sarcina integrand ideile in atingerea obiectivelor.

Recomandari pentru dezvoltarea creativitatii si cresterea performantei la locul de munca

1. Incurajati atat individualismul, cat si munca in echipa – este important ca managerii sa incurajeze coeziunea echipei si munca colaborativa, dar de asemenea, este important sa isi aminteasca faptul ca fiecare persoana are un set unic de calitati si puncte forte, care merita apreciate.

2. Niciodata sa nu ziceti nu in procesul de brainstorming pentru ca acesta este delicat si complicat, in special cand o echipa mare lucreaza impreuna pentru a gasi o solutie. In aceste conditii este usor sa judecam repede o idee si sa o catalogam ca fiind nepotrivita. In loc sa evaluam solutiile cum apar, se recomanda sa apreciem si incurajam fluxul de idei si abia la final sa realizam o selectie pe baza unor criterii clare.

3. Diversificati echipa – un mod usor de a crea un mediu de lucru creativ este sa avem o diversitate a coechipierilor, deoarece astfel vom avea o varietate de perspective, idei si stiluri de invatare, care vor facilita procesul de rezolvare de probleme. 

4. Organizati sedinte periodice orientate spre creativitate – pentru rezolvarea anumitor probleme se pot face sedinte in care spiritul creativ sa fie lasat liber. Fiecare persoana sa fie incurajata sa contribuie cu o idee proprie asupra problemei, astfel incat sa existe cat mai multe perspective. 

5. Oferiti feedback frecvent –  angajații care primesc feedback frecvent si specific de la managerii lor, au o performanta de aproape 40% mai buna decat angajatii care nu primesc.

6. Imputerniciti angajatii, deoarece acest fapt conduce la utilizarea eficienta a resurselor si maximizarea performantei. Imputernicirea este un stil de delegare.

Avand in vedere contextul pe care il traim, investiti timp in voi ca angajati, ca manageri de firme, in vederea imbunatatirii vietilor si a joburilor, prin gandirea de solutii creative. Este o perioada potrivita sa analizam cum putem deveni mai buni si cum putem face lucrurile mai bine. Invataturile din aceasta perioada ne vor ajuta sa mergem inainte mai increzatori. 


Pana data viitoare, va propunem sa va descoperiti individualitatea si sa incercati sa faceti cat mai multe lucruri creative!


Cu prietenie,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/04/17)