Schimbarea organizationala prin ancheta apreciativa
In discutiile pe care le avem cu mai multe firme, cuvintele de ordine sunt schimbarea organizationala. Avand in vedere pandemia si noile conditii de munca, atat firmele, cat si angajatii se gandesc ce schimbari ar fi cele mai potrivite pentru ei, astfel incat sa se adapteze rapid la noile conditii.
Astfel, in acest articol, dorim sa va prezentam o tehnica pe care o puteti aplica pentru a facilita schimbarile pe care vi le doriti, atat pentru o performanta ridicata, cat si pentru un confort psihologic crescut.
Tehnica pe care urmeaza sa v-o prezentam face parte din psihologia pozitiva la care noi am aderat cu multa incredere. Psihologia pozitiva este curentul cel mai bine ancorat in studii si rezultate dovedite stiintific. Dar sa revenim la tehnica mentionata mai sus, care se numeste ancheta apreciativa, iar bazele acesteia au fost puse de catre cercetatorii David Cooperrider si Suresh Srivastva.
Filosofia anchetei apreciative
De-a lungul timpului, a devenit din ce in ce mai obisnuit ca organizatiile sa abordeze schimbarea uitandu-se la problemele si la deficitul existent, incercand sa le rezolve. Contrar acestei abordari, initiatorii anchetei apreciative sustin ca firmele au nevoie de o alta abordare pentru a-si imbunatati eficienta si a stimula inovatia si competitivitatea pe piata. Ei au dovedit ca organizatiile pot avea mai multe beneficii aplicand o abordare bazata pe puncte forte.
Filosofia anchetei apreciative este simpla: fiecare sistem uman are un nucleu cu cateva puncte forte care, puse in practica in anumite situatii, ii sporesc vitalitatea, eficienta si succesul. Ancheta apreciativa identifica acest nucleu pozitiv al fiecarei persoane si il conecteaza la obiectivele organizatiei, in moduri care ii sporesc energia, ii clarifica viziunea si il inspira la actiune.
Rolul anchetei apreciative in schimbarea organizationala
La baza, ancheta apreciativa este un interviu cu un protocol clar definit, care poate fi sustinut un specialist HR sau un manager.
Pentru a implementa schimbarea organizationala in mod eficient, incepeti cu un set de discutii individuale cu toti angajatii firmei, pornind de la principiile anchetei apreciative. In cadrul acestor discutii colectati informatii despre punctele forte ale angajatilor si despre situatiile in care ei se simt la capacitate maxima.
In acest sens, mai jos gasiti protocolul de interviu pe care si noi il folosim cu clientii nostri. Haideti sa vedem despre ce intrebari este vorba.
Puteti incepe discutia cu o introducere precum: “Sunt sigur ca la munca ai parte atat de experiente placute, cat si neplacute. Azi as vrea sa ne orientam atentia asupra aspectelor pozitive din munca ta.”
Intrebarile propriu zise:
1. Gandeste-te la un eveniment sau o situatie in care tu te-ai simtit energizat, plin de viata, creativ, entuziasmat; o situatie in care te-ai simtit la capacitate maxima, inca inainte sa stii rezultatele acelei situatii.
2. Care au fost conditiile care au facilitat aceasta situatie?
- De ce resurse ai simtit ca dispui (abilitati, cunostinte, valori, actiuni)?
- Care au fost imprejurarile fizice (organizare, timp, spatiu)?
- Care au fost oamenii din jurul tau?
3. Care a fost punctul culminant al situatiei? Cum te-ai simtit in acel moment?
Incheiere:
Sumarizeaza conditiile/ circumstantele care ti-au permis sa fii la o capacitate maxima. Considera aceste semne ca niste indicatoare care iti arata drumul spre performanta optima.
Cat de des esti la capacitate maxima in munca ta?
Ce putem face pentru ca aceste situatii sa fie mai frecvente?
In urma unui interviu de acest gen, multe persoane constientizeaza discrepanta dintre planurile actuale si conditiile reale care ii conduc la o performanta dorita, aspect care ii determina sa isi revizuiasca spontan planurile.
Desi interviul pare simplu si usor de aplicat, este important sa nu il aplicati robotic si sa va adaptati la fiecare persoana in parte. Interviul se bazeaza pe destul de multa introspectie, aspect care multora le vine dificil sa il faca pe moment, in cadrul unui interviu. Acelor persoane oferiti-le timp si spatiu de gandire si reveniti asupra intrebarilor la o data agreata de comun acord.
Cum are loc schimbarea organizationala
S-a demonstrat ca ancheta apreciativa are un potential pentru schimbarea organizationala deoarece creeaza un proces de invatare din succesele anterioare.
Tehnica starneste emotii pozitive in randul celor mai multi participanti, deoarece le permite sa isi aminteasca ce a fost cel mai bun in trecut. Accentul asupra pozitivului si asupra unei situatii in care pentru ei a fost „cel mai bine” creeaza o experienta unica, adesea opusa experientelor zilnice care implica incercari de analiza a problemelor si de concentrare asupra esecurilor. Aceasta experienta pozitiva nu este o fantezie, deoarece se bazeaza pe evenimente pozitive care au fost traite, adica sunt posibile si in viitor.
In schimbarea organizationala este important sa avem parte de cat mai multe emotii pozitive, pentru ca acestea ne largesc gandirea, ne sporesc deschiderea catre noi informatii si catre cooperare, reduc conflictele si sporesc creativitatea.
Toate aceste aspecte le veti putea observa inca de pe parcursul interviului din ancheta apreciativa, prin zambetul oamenilor, prin deschiderea lor si energia de care vor da dovada.
Concluzie
Recomandarea noastra este ca schimbarea organizationala dorita sa inceapa cu o ancheta apreciativa, deoarece experientele pozitive reamintite maresc autoeficacitatea, induc emotii pozitive si creeaza o atractie puternica fata de standarde de performanta ridicate.
Iar daca aveti nevoie de ajutor in aplicarea tehnicii propuse, va stam la dispozitie cu sesiuni de coaching, atat individuale, cat si de grup, pentru a descoperi cea mai buna versiune a voastra si a echipelor voastre.
Cu prietenie,
Echipa BackToBasics