Sanatatea mentala si igiena emotionala

 

De multe ori auzim afirmatia “Sanatatea este pe primul loc.” Din pacate, este o diferenta intre ceea ce declaram si ceea ce facem efectiv in aceasta privinta. Daca totusi pentru sanatatea fizica ne dedicam timp, sanatatea mentala de multe ori este ignorata. Tocmai de aceea, in articolul de fata, ne-am propus sa prezentam cateva aspecte legate de sanatatea mentala si cum putem sa ne mentinem sanatosi din punct de vedere emotional. 

Cum contribuie igiena emotionala la sanatatea mentala

Igiena emotionala este aria de studiu a psihologiei care se ocupa cu protejarea mintii de factorii externi, care ar putea provoca o deteriorare a calitatii proceselelor mentale si emotionale. Guy Winch, psihologul care a introdus acest concept, sustine ca igiena emotionala se refera la doua aspecte:

  1. a fi constient si atent fata de sanatatea noastra psihica si 
  2. la a deprinde obiceiuri zilnice prin care sa ne recunoastem starile psihice si sa intervenim asupra ranilor emotionale pe care le avem.

Copilaria noastra este marcata de o educatie legata de igiena. Suntem indemnati sa ne spalam pe maini de fiecare data cand intram in casa, inainte sa mancam, dupa ce mancam, sa ne spalam pe dinti respectand recomandarea dentistilor, etc. Ceea ce se neglijeaza de multe ori este igiena mentala, ingrijirea psihicului si a gandurilor pe care le avem. 

Aplica igiena emotionala pentru o sanatate mentala adecvata

Fara sa ne dam seama, pe parcursul unei zile sau a unei saptamani, avem mai multe rani emotionale decat fizice. Aceste rani psihologice apar in urma unor evenimente minore precum un feedback negativ primit la job, o respingere din partea unui prieten foarte bun, sau a unor evenimente majore precum o trauma sau un esec care ne impacteaza toata viata.

Pasi in aplicarea igienii emotionale

 1. Identificarea sentimentelor si emotiilor negative

Pentru aplicarea igienii emotionale, primul pas este identificarea sentimentelor si emotiilor negative. Cateodata, acestea sunt usor de constientizat si identificat. “Ma simt trist pentru ca initiativa mea nu a fost acceptata de nimeni din grupul meu de prieteni.” Alteori, sunt bine ascunse in subconstient si e nevoie sa fim atenti la manifestarile lor la nivel vegetativ:

  • accelerearea ritmului cardiac;
  • accelerarea ritmului respiratiei;
  • tensiune musculara;
  • sindromul de “gura uscata”.

Daca doar simtiti senzatiile fizice de mai sus si nu va dati seama de unde vin, investigati caror situatii se pot datora: urmeaza o prezentare si suntem anxiosi, am primit un feedback negativ care ne-a schimbat starea, un coleg nu ne-a oferit ajutorul dorit, ne simtim singuri pentru ca nimeni nu ne-a contactat azi etc. Este important sa constientizam reactiile fiziologice, ca apoi sa identificam emotiile negative din spatele acestora, tocmai pentru a le putea trata cauza care le genereaza.

De multe ori durerea fizica este mai evidenta decat cea emotionala, insa cu siguranta nu este mai profunda sau mai grava.

Abordarea directa a emotiilor negative, convertite in rani emotionale

Ingroparea emotiilor negative (frustrare, furie, anxietate, suprare etc) in subconstient nu va face nimic altceva decat sa umple un recipient cu capacitate limitata, care se poate revarsa in cel mai inoportun moment. 

Modalitati de abordare a ranilor emotionale:

 

  • Monitorizati-va stima de sine si protejati-o cand e cazul: Nu trebuie sa lasam ca stima noastra de sine sa fie doborata, deoarece ea este sistemul imunitar al psihicului si actioneaza ca un perete pentru situatiile negative din mediu. Este important sa o stimulam si tratam, deoarece atunci cand aceasta este slabita, ne va afecta buna functionare si vor aparea anumite probleme. Putem sa ne tratam stima de sine scazuta acceptandu-ne neconditionat si aplicand compasiunea de sine. Putem face lucrul acesta evitand monologurile negative (“Sunt incapabil sa ating rezultatul dorit.”, Ideile mele sunt foarte proaste, de aceea nu le accepta nimeni”) si inlocuindu-le cu unele pozitive:. “Accept cine sunt, chiar daca poate nu imi plac unele dintre trasaturile si comportamentele mele.”, „Sunt multe lucruri despre mine care imi plac si pe care le fac bine.”, „Am facut multe lucruri cu succes in trecut, voi reusi si in viitor. „, „Performanta mea la serviciu, perfecta sau nu, nu determina valoarea mea ca persoana.”.

 

  • Evitarea pantei negative. Este usor ca de la o rana emotionala sa ajungem la o alta. Esecul ne determina sa ne concentram asupra deficitelor si a ceea ce nu putem face, in locul calitatilor noastre si ceea ce putem realiza. Dupa un esec ne simtim neputinciosi si demoralizati si este recomandat sa realizam o lista de factori pe care ii putem controla, cand vom incerca din nou. De exemplu, ne gandim la dezvoltarea de noi abilitati personale, la pregatire, planificare și la cum le putem imbunatati pe fiecare. Acest exercitiu ne va reduce sentimentele de neputinta si ne va imbunatati sansele de succes in viitor.

 

  • Cand simtiti ca gandurile iau o intorsatura negativa, cautati-va distrageri pozitive: Distragerile pot consta in orice activitate care va aduce satisfactie si va reduce starea negativa: vizionare filmulete amuzante, parcurgerea pozelor din vacanta, discutie cu o persoana care va binedispune, exercitii fizice etc. Inclusiv, puteti realiza (in scris sau mental) o lista zilnica cu lucrurile pentru care sunteti recunoscator sau pe care le-ati apreciat in ziua respectiva, pentru a constientiza aspectele pozitive si a le diminua pe cele negative.
  • Nu va invinuiti excesiv: In doze mici, vina poate fi benefica pentru a produce o schimbare, dar in exces, aceasta este un obstacol in buna noastra functionare – ne distrage de la ceea ce avem de facut, ne impiedica sa ne bucuram de viata. Una dintre cele mai bune modalitati de a scapa de vina este folosirea comunicarii asertive. Componenta cheie din acest stil de comunicare este empatia. Faptul ca atunci cand discutam cu cineva, ne focusam pe impactul pe care comportamentele noastre sau ale altora le au si asupra emotiilor care reies. Exprimarea acestor aspecte ne determina sa ne simtim usurati si sa ajungem la o mai buna intelegere a celor din jur.
  • Alte modalitati pentru o igiena emotionala pot fi socializarea cu alte persoane care simtim ca ne fac bine, un program sanatos de somn, oferirea suportului altor persoane, invatarea si dezvoltarea abilitatilor de adaptare etc.

Sanatatea mentala si igiena mentala: beneficii

Igiena emotionala este preponderent practicata in momentele de criza din viata noastra. O utilizare constanta a principiilor ei pot garanta o satisfactie mai mare cu viata, in general. Cateva dintre beneficiile pe care putem sa le resimtim in viata personala si cea profesionala, sunt:

  • O stare de bine, de calm;
  • O perspectiva obiectiva asupra evenimentelor din mediul, nealterata de emotiile negative. Acest fapt ne ajuta sa raspundem optim la situatii si sa nu le exageram/subestimam.
  • Indirect, o productivitate mai ridicata. Daca nu ne lasam afectati de emotiile negative si nu ne pierdem in ruminatii, putem sa ne canalizam energia pe munca, cu un zambet pe buze si o stare de bine.
  • O atmosfera placuta la locul de munca, bazata pe colaborare si munca in echipa. 

 

Inca din antichitate exista o pledoarie pentru sanatate prin expresia “Mens sana in corpore sano”, care pune pe picior de egalitate cele doua tipuri de sanatate. Astfel, va recomandam sa va luati zilnic 15 minute din timpul vostru, sa va analizati ziua si starile pe care le-ati avut. Daca ati avut parte de unele negative care inca sunt deranjante, actionati si tratati-le; nu le lasati sa se inmulteasca, deoarece va va fi mai greu sa le gestionati.

Inevitabil, veti avea parte si de stari negative de-a lungul unei zile dar maniera in care le gestionati s-ar putea sa fie factorul cel mai important care va determina daca reusiti sa le depasiti sau nu. Va sfatuim sa nu va lasati doborati de dificultati sau probleme. Cel mai important lucru dintre toate este sa evoluam in timp. Cu ajutorul unui mindset potrivit, dobandit prin practica si printr-un efort constient, dezvoltarea unui „ritual” de igiena emotionala poate fi invatata. 

Beneficiul este dezvoltarea unei forte interioare puternice, un fel de capital psihologic pe care persoanele se pot baza oricand. Si, implicit, o sanatate mentala optima.

Mai multe detalii despre igiena emotionala si cum puteti ajunge la o sanatate mentala buna gasiti in cartea psihologului Guy Winch, pe care va invitam sa o cititi.

 

De asemenea, va invitam si sa ne scrieti pentru a discuta personalizat despre nevoile voastre emotionale si cum puteti sa le indepliniti.

Cu prietenie,

Echipa Backtobasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/05/20)