Munca remote de acasa

 Avantaje, dezavantaje, recomandari.

Munca remote de acasa este intr-un trend crescator inca din anii ’90, de cand internetul a inceput sa fie omniprezent. Preponderenta acestei modalitati de munca este in crestere in organizatiile din domeniul serviciilor si domeniul digital. Acum, in schimb, tot mai multe companii cantaresc posibilitatile, avantajele si dezavantajele acestei metode. Foarte multe articole stiintifice au abordat tematica aceasta, munca remote de acasa fiind un subiect bine documentat stiintific, despre care dorim si noi sa va oferim cateva informatii.

Munca remote de acasa – avantaje si dezavantaje

Mai jos am enumerat principalele avantaje si dezavantaje pe care studiile le subliniaza si pe care le-am resimtit si noi dupa 3 ani de munca remote de acasa.

Ce s-a putut observa pe baza cercetarilor este ca foarte multi dintre cei ce lucreaza de acasa lucreaza peste program pentru a finaliza sarcinile din ziua respectiva. Totodata, s-a observat ca intensitatea muncii pe ora este mai mare decat cea de la un birou. In acelasi timp, nivelul lor de satisfactie al angajatilor cu organizatia este ridicat. De asemenea, productivitatea creste pentru ca angajatii nu mai au asa multe distrageri ca la job, plus, au o autonomie mai ridicata. 

Un aparent pericol la munca remote de acasa este fenomenul de cyberloafing, (termen care a aparut in 1995 si al carui sinonim ar fi “lene digitala”). Fenomenul se refera la momentele in care angajatii se angajeaza in activitati personale, care nu sunt direct relationate cu sarcina (retele de socializare, videouri amuzante, gatit etc). Cercetarile au demonstrat ca desi prima impresie asupra acestui concept este una negativa, un interval mic de cyberloafing pe zi poate spori performanta. Efectul acesta este datorat faptului ca prin detasarea psihologica de sarcina a angajatului, acesta isi ofera un ragaz si o pauza, prin care se poate odihni, ca mai apoi sa revina la sarcina cu resurse personale reinnoite. 

Cum putem implementa cu succes munca remote de acasa

Pentru ca munca de acasa sa fie un succes, e nevoie sa ne concentram atentia pe trei principii de baza: comunicare, coordonare si cultura. In linii mari, comunicarea este abilitatea de a face schimb de informatii si de a intretine relatiile existente, coordonarea este capacitatea de a canaliza eforturile pentru a atinge un obiectiv comun, iar cultura este un set comun de obiceiuri care favorizeaza increderea si implicarea angajatilor. Este nevoie sa cream procese clare, care sa intretina fiecare dintre aceste principii.

Comunicare

Uneori, este dificil sa intelegem explicatiile unor idei complexe cand nu avem acces la limbajul corpului sau la intonatia persoanei care explica. Tocmai de aceea este important sa va adaptati mesajele pe canalele de comunicare potrivite.  Desi acest aspect pare unul banal, multe persoane apeleaza la metoda preferata de comunicare, ceea ce poate duce la neintelegeri, conflict si pierderea productivității. Avem mai multe canale de comunicare, fiecare avand un scop si continut diferit: email, chat, videoconferinta, tool-uri de raportare a progresului. Este recomandat ca managerii sa explice rolul fiecaruia si sa ajute angajatii sa isi adapteze comunicarea pe fiecare canal in parte.

Frecventa comunicarii si raspunsurile prompte conteaza si ele. Acestea reduc probabilitatea blocajelor si creeaza incredere prin faptul ca managerii si coechipierii sunt disponibili cand este nevoie de ei.

Legat de comunicarea verbala, este important ca aceasta sa existe cel putin de doua ori pe zi, astfel:

  • O videoconferinta de grup, de preferat dimineata, cand trasati sarcinile si prioritatile din ziua respectiva. 
  • O videoconferinta individuala, cu fiecare persoana in parte, in care se discuta diferite subiecte, in functie de interlocutor si situatie: puteti oferi feedback, ghidare, puteti sa va asigurati ca o persoana a inteles sarcina din ziua respectiva daca este una mai complexa ca de obicei, sa va oferiti suportul celor care sunt mai la inceput de drum sau celor la care ati sesizat ca exista riscul sa nu isi atinga termenele, sa lamuriti un status primit etc. Aceste discutii este recomandat sa fie scurte, de 5-10 minute si doar exceptional mai lungi, cand subiectele sunt mai complexe sau mai sensibile. Daca aveti multe persoane in subordine poate va ganditi ca nu este fezabil sa discutati cu toti intr-o zi. In cazul acesta, poate aveti posibilitatea sa delegati unei persoane cu experienta sau cu abilitati de management aceste discutii, in functie de scopul lor.

Coordonare

Este esential ca angajatii sa lucreze “in armonie”, adica sa fie ca parti dintr-un intreg. Pentru a evita orice problema de coordonare, managerii trebuie, dupa ce formuleaza sarcinile, obiectivele si termina procesul de delegare de sarcini si roluri, sa implementeze un sistem de centralizare a tuturor informatiilor si sa ofere acces liber angajatilor.

  • Recomandam sa oferiti un obiectiv pe zi sau pe saptamana, astfel incat angajatul sa se simta motivat si implicat in sarcinile pe care le are de realizat.
  • Este recomandata si o centralizare a informatiilor, deoarece multi angajati observa dificultatii in obtinerea informatiilor de la colegii de munca, cand lucreaza de acasa.

Cultura organizationala

Primele doua principii asigura un nivel de incredere bazat pe compentente si accesul la informatii, iar cultura asigura incredere. E nevoie ca angajatii sa simta ca fac parte dintr-o echipa si sa ramana conectati.

  • Pentru aceasta, se recomanda ca cel putin o data pe an sa va intalniti pentru un teambuilding;
  • De asemenea, sa pastrati obiceiurile de relationare pe care le-ati avut in cadrul firmei: cele formale – sa faceti o retrospectiva a lunii, sa sarbatoriti un succes pe un proiect, sesiuni de brainstorming, de schimb de informatii etc, dar si cele informale – daca obisnuiati sa iesiti lunar, faceti-o acum printr-o intalnire online in care sa „inchinati” un pahar de vin, sau sa sarbatoriti aniversarea unui coleg etc.

Concluzii

Succesul implementarii muncii de acasa depinde de cat de eficient reuseste organizatia sa-si structureze munca astfel incat sa creeze un mediu cat mai asemanator cu cel de birou. Aceasta presupune comunicare constanta intre manageri si angajati, intre colegii (conversatii informale cat si formale), centralizarea informatiilor si accesul liber la ele, pastrarea obiceiurilor care construiesc cultura organizationala.

In munca remote de acasa este important sau nu va concentrati doar pe tehnologii si sa ignorati celelalte procese. Cu alte cuvinte, nu incercati sa cresteti performanta unei echipe sportive doar prin cumpararea de echipamente mai bune. Concentrati-va in egala masura, daca nu chiar mai mult, pe comunicare, coordonare si cultura organizationala.

Multa bafta in implementarea muncii remote de acasa si intretinerea relatiilor colegiale!

Cu prietenie,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/04/15)