Managementul Carierei

 

Poate va amintiti de celebra intrebare de cand eram mici, si anume: “Ce vrei sa te faci cand vei fi mare?” Desi la varste fragede majoritatea “am stiut” ce cariera vrem sa urmam, dupa ce devenim adulti, de multe ori nu mai stim ce ar fi cel mai bine pentru noi. Din ce am observat in cadrul sesiunilor de coaching cu diferiti clienti, majoritatea dintre noi nu stim ce inseamna cu adevarat o cariera si ne-am propus sa discutam in articolul de fata despre ce este de fapt managementul carierei.

Ce este o cariera?

Multi asociaza ideea de cariera cu o promovare, o marire a salariului, un statut sau anumite responsabilitati. Din acest motiv, unii considera ca o cariera e relevanta doar pentru pozitiile de management. Dar cariera nu se refera doar la promovari, ea este o succesiune de joburi pe care o persoana le are pe parcursul vietii.

Sunt multe feluri in care se poate dezvolta o cariera: mutarea la un nou job, asumarea unor responsabilitati diferite, investirea in noi abilitati si calificari, luarea de pauze de la munca (cateva luni sau chiar ani intregi), reducerea sau cresterea numarului de ore de lucru, un program de munca flexibila, freelancing etc.

Ceea ce oamenii isi doresc de la propria cariera depinde foarte mult de punctul in care se afla in viata personala si profesionala. Prioritatile in cariera sunt influentate de trecut, varsta, situatia familiala si financiara, stilul de viata si planurile de viitor. Adica, ceea ce oamenii spera sa obtina de la joburile lor e determinat de experienta anterioara, nevoile lor curente (materiale si de dezvoltare) si aspiratiile lor pentru viitor.

Ce este managementul carierei?

Managementul carierei este un proces planificat, initiat si derulat de catre angajat, primind suport si asistenta din partea firmei. Pentru ca activitatile de munca sunt interconectate cu cele din viata personala, e nevoie sa avem in vedere si managementul vietii personale, nu doar cel al carierei.

Managementul carierei si al vietii ar trebui sa inceapa cu o definitie a succesului. Pentru fiecare dintre noi, succesul este diferit. Multi vad succesul ca un proces de imbogatire sau de a avea putere. Fiecare dintre noi ajunge la o definitie a succesului trecand printr-o introspectie si o autocunoastere. Fara a sti ce inseamna succesul, riscam sa fim prinsi intr-o definitie data de societate, sa il atingem, dar totusi sa fim nemultumiti. Trebuie sa decidem noi pentru noi ce e succesul personal si apoi sa il atingem.

Pasi in managementul carierei

1. Autoevaluarea valorilor, nevoilor, intereselor si activitatilor – introspectie pentru a ne cunoaste mai bine si a sti ce ni se potriveste si ne-ar aduce placere in viata. 

Acest pas este probabil cel mai important, dar si cel mai dificil de realizat. Fara o autoevaluare obiectiva, urmatorii pasi nu pot fi realizati sau vor fi realizati defectuos, ducandu-ne intr-o directie care nu ne va aduce multumire. Informatiile obtinute la acest pas ne vor ajuta sa luam decizii legate de cariera, de joburile care ni se potrivesc, cand sa schimbam o firma, pentru ce anume, ce sa evitam, etc. Acest pas, fiind cel mai dificil, recomandam sa il realizati cu ajutorul unui specialist, consilier sau coach, care va poate ghida spre o autocunoastere.

2. Setarea obiectivelor inseamna mai mult decat stabilirea unui job pe care ni-l dorim. Inseamna sa luam in calcul aspecte precum: responsabilitatile existente, salariul, beneficiile, cerintele care vor impacta familia si timpul liber, locatia jobului, autoritatea, puterea avuta, relatiile de raportare, abilitati speciale sau talente necesare.

De retinut e faptul ca obiectivele nu sunt gravate in piatra, ele evolueaza o data cu nevoile, cu mediul. Important e sa fim atenti ca obiectivele sa se schimbe pentru ca vrem si nu din greseala. 

Cu cat e mai clar obiectivul, cu atat mai mult ne vom canaliza energia spre indeplinirea lui. Nu incepeti managementul carierei cu setarea obiectivelor, deoarece pe baza informatiilor obtinute in autoevaluarea valorilor, nevoilor, intereselor si activitatilor decideti obiectivele care va vor aduce satisfactie in cariera si in viata.

3. Planificarea carierei – ultimul pas din managementul carierei este stabilirea unui plan, a unei strategii care sa ne duca la atingerea scopurilor date de valori, interese, nevoi, abilitati etc. In planificare nu exista o singura cale si e important sa gasim cai alternative. Planul va avea succes daca evaluam fiecare activitate de munca din prisma apropierii de obiectiv. Fiecare curs, pozitie, responsabilitate sa fie acceptata avand in vedere obiectivele setate pe termen lung.

Daca intelegem ce ne dorim de la cariera si cum aceasta ne poate afecta pozitiv si negativ viata persoanala, putem planifica mult mai usor viitorul. Succesul si satisfactia in viata nu apar din greseala, tocmai de aceea e recomandat sa le planificam cu atentie.

Roluri in managementul carierei

Responsabilitatea principala in managementul carierei o are angajatul. Cu toate acestea, firmele au si ele un rol in dezvoltarea carierei angajatilor. Acestea din urma incearca sa ghideze angajatii prin discutii despre cariera, care adesea sunt dificil de purtat in mod deschis. Aceasta deoarece angajatii sunt adesea reticenti in a-si dezvalui aspiratiile pe termen lung; iar managerii se simt adesea nelinistiti in discutiile despre cariera, pentru ca pot duce la asteptari nerealiste, dezamagire sau demotivare. Profesionistii in resurse umane incearca adesea sa implementeze interventii si discutii destinate sa-i determine pe oameni sa simta ca se face ceva, dar care, in practica, nu abordeaza problemele de baza.

Cum pot firmele sa isi sustine angajatii in managementul carierei

Exista cateva actiuni pe care fiecare firma le poate face:

Interviuri periodice pentru managementul carierei. Acestea se axeaza pe abilitatile pe care angajatul trebuie sa si le dezvolte sau imbunatateasca pentru pozitiile sau responsabilitatile dorite. O astfel de discutie se incheie cu setarea unor obiective, mai ales daca acestea contribuie la obiectivele firmei. E important ca obiectivele sa nu impiedice angajatul de la a avea o performanta buna in sarcinile curente, pentru ca performanta este cea care ii ofera noi sanse.

Suport si ghidare. Supervizorul are rolul de a ghida angajatul, de a face coaching cu acesta, de a face o reproiectare a jobului pentru a putea evolua in directia carierei dorite. In cazul in care supervizorul nu are pregatirea necesara pentru aceasta indrumare, firma apeleaza la un specialist extern.

Existenta unui sistem de evaluare. Sunt necesare discutii periodice de feedback, de evaluare, care sa nu fie legate de o renegociere salariala, pentru ca angajatul are dreptul la o constientizare a performantei lui, fara a pierde o negociere sau niste beneficii. 

Cercetarile arata ca aproape 70% dintre angajati sunt nelinistiti in legatura cu abilitatile lor si isi doresc dezvoltare in timp real si avansare in cariera la locul de munca. Dezvoltand angajati capabili, motivati si oferindu-le un mediu in care pot excela, un management eficient al carierei permite companiei sa obtina performante superioare in ceea ce priveste productivitatea muncii, inovatia si satisfactia clientilor.

Concluzie

Experienta de la munca este o parte integranta a vietii cotidiene. Daca suntem multumiti la job, vom avea parte de emotii pozitive si acasa. Studiile arata ca aceasta influentare este unidirectionala. Incidentele de la munca ne influenteaza mai mult viata personala decat invers. Exceptii sunt cazurile cand exista o criza, un divort, etc.

Avand in vedere ca un management al carierei inseamna si un management al vietii, va propunem ca pana data viitoare, sa va ganditi ce inseamna pentru voi succesul. 

Iar daca aveti nevoie de ghidarea unor specialisti in managementul carierei, va stam la dispozitie cu sesiuni de coaching.

 

Cu prietenie,

Echipa Back to Basics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/10/11)