Ce inseamna dezvoltare personala prin coaching 


Coachingul a castigat si castiga tot mai mult teren in procesul de dezvoltare personala si profesionala a oamenilor. Acesta poate fi definit ca arta de a facilita performanta, invatarea si dezvoltarea in orice arie a vietii. Ce inseamna dezvoltare personala prin coaching, aflati in articolul de fata, printr-un exemplu demonstrativ.

Inainte, sa va povestim cateva detalii despre abordarea de coaching pe care o folosim noi.

Coachingul cognitiv comportamental si dezvoltarea personala


Exista mai multe abordari in coaching, iar forma pe care noi o practica si care este si foarte bine ancorata in studii stiintifice este derivata din principiile si practica terapiei cognitiv comportamentale.

Abordarea cognitiv comportamentala subliniaza faptul ca modul in care reactionam la evenimente este determinat de convingerile noastre legate de acestea si nu de evenimentele in sine.

Astfel, ce inseamna dezvoltare personala in abordarea cognitiv comportamentala, face referire la reevaluarea unora dintre punctele noastre de vedere mai putin utile si dezvoltarea de comportamente alternative mai eficiente in rezolvarea problemelor.


Coachingul cognitiv comportamental derivat din terapia cognitiv comportamentala


Coachingul cognitiv comportamental (CCC), la fel ca si terapia cognitiv comportamentala, nu ofera solutii peste noapte in realizarea de schimbari personale. E nevoie de efort si angajament sustinut pentru un rezultat bun in gestionarea provocarilor vietii. CCC nu ofera oamenilor raspunsuri la problemele sau dificultatile lor.

Printr-un proces de colaborare, prin descoperire ghidata, coachul CCC ajuta persoanele sa ajunga la propriile concluzii si solutii, adica provoaca mintea oamenilor sa treaca prin strategii de rezolvare a problemelor. 

Descoperirea ghidata se bazeaza pe intrebari socratice pe care coachul le adreseaza persoanei. Intrebarile socratice sunt concepute pentru a promova o perspectiva si o mai buna luare a deciziilor rationale. Intrebarile sunt formulate astfel incat sa stimuleze gandirea si sa creasca constientizarea si nu pentru a obtine un raspuns corect.  

Desi scopul principal al coachingului este de a ajuta indivizii sa dezvolte planuri de actiune pentru schimbare, de multe ori, de fapt, se lucreaza cu emotiile acestora. De exemplu, daca o persoana amana schimbarea carierei, este posibil ca anxietatea sa-i alimenteze amanarea (de ex. „Trebuie sa fiu absolut sigur ca voi face schimbarea corecta Daca decizia mea va fi una gresita, viata mea va fi un dezastru.”). In cazul acesta, planul de actiune va include abordarea gandirii anxioase, fara de care nu se va putea ajunge la rezultatele dorite de client.

Ce inseamna dezvoltare personala reala


Dezvoltarea personala nu inseamna doar sa ne setam obiective si sa le atingem. Aceasta se refera la modelarea emotiilor, gandurilor si obiceiurilor pe care le avem.

Haideti sa luam un exemplu concret cu privire la anxietatea de performanta. In astfel de situatii, ajutam oamenii sa faca distinctia dintre gandurile care interfereaza cu performanta si gandurile care le imbunatatesc performanta.

In acest scop, mai jos gasiti o secventa de rezolvare a problemelor in sapte pasi, oferita de psihologul si cercetatorul Stephen Palmer, impreuna cu cateva intrebari insotitoare. Acest exemplu va ilustra mai bine ce inseamna dezvoltare personala prin coaching.

Pasul 1: Identificarea problemei 

Un client e nelinistit legat de o prezentare pe care urmeaza sa o realizeze in cateva saptamani.  Pentru a putea fi tratata, e important ca problema sa fie clara si precisa. 

Coach: Ce anume te nelinisteste cu privire la prezentarea care urmeaza? 

Clientul: Tremuratul. Publicul imi va vedea mainile tremurand si va crede ca sunt o epava emotionala. Nu voi putea controla tremuratul.

Coach: Afirmati problema de parca nu puteti face nimic in legatura cu tremuratul Cum ati putea reafirma problema, intr-un mod care sugereaza ca este posibila schimbarea? 

Client: In prezent imi este greu sa imi controlez tremuratul atunci cand vorbesc in public. 

Pasul 2: Setarea obiectivului

Antrenor: Ce ati dori sa obtineti in ceea ce priveste tremuratul? 

Client: Vreau sa il controlez, astfel incat mainile sa-mi tremure mai putin sau deloc. 

Coach: Si daca niciunul dintre aceste obiective nu va putea fi atins pana la sustinerea prezentarii? 

Client: As vrea sa imi accept tremurul, fara sa ma ingrijoreze prea mult. 

Pasul 3: Generarea de solutii

Clientul e provocat la o sesiune de brainstorming, in care sa vina cu cat mai multe solutii posibile pentru problema sa, oricat de ridicole ar parea initial. Poate si coach-ul sugera cateva solutii daca persoana are dificultati in a le genera. 

In cazul descris in acest articol, solutiile au fost: 

  1. Voi tine maine in buzunar tot timpul, daca va fi posibil. 
  2. Nu sustin prezentarea. Spun ca sunt bolnav. 
  3. Mentionez anxietatea mea publicului pentru a-mi justifica tremurul, chiar inainte de a incepe prezentarea. 
  4. Iau calmante. 
  5. Accept ca imi tremura mainile.  
  6. Fac o gluma de fiecare data cand imi tremura mainile.
  7. Sustin prezentarea si vad ce se intampla, mai degraba decat sa presupun automat ca va iesi dezastruos.

Pasul 4: Luarea in considerare a consecintelor

Clientul ia in considerare avantajele si dezavantajele fiecarei solutii generate in sesiunea de brainstorming. Plus, evalueaza si plauzibilitatea fiecarei solutii pe o scala de la 0 la 10 (0 = cel mai putin plauzibil, 10 = cel mai plauzibil). 

1. As arata destul de rigid si incomod daca as face asta. Nu pot evita sa-mi folosesc mainile in timp ce prezint. Plauzibil = 2.

2. Desi suna bine initial, mi-ar fi mult mai greu sa prezint la o data ulterioara. Aceasta sigur nu vreau. Plauzibil = 0. 

3. Aceasta m-ar putea elibera de unele tensiuni, dar publicul ar putea crede ca ii cer simpatia. E o alternativa cu doua taisuri. Plauzibil = 3. 

4. Nu as vrea medicamente. S-ar putea sa ma transforme intr-o leguma. Plauzibil = 4 

5. Imi place aceasta varianta si pot vedea multe beneficii daca as putea sa o implementez. Plauzibil = 9 

6. Acest lucru ar putea atrage prea multa atentie asupra tremuratului meu. Plauzibil = 3 

7. Ar putea fi un mod rezonabil de a aborda conferinta. Plauzibil = 7

Pasul 5: Luarea deciziilor 

Clientul a ales solutiile 5 si 7, mentionand ca daca acesti pasi nu vor reusi, ar putea alege calmantele ca ultima solutie. Acesta a fost curios cum ar putea invata sa accepte ca ii tremura mainile, cand de fapt acestea nu ar trebui sa ii tremure.

Coach: Ce se intampla cand iti spui ca mainile nu ar trebui sa iti tremure?

Client: Ma ingrijorez gandindu-ma ca nu o sa imi pot controla tremuratul, iar atunci mainile incep sa imi tremure foarte tare. 

Coach: Deci, pentru a castiga controlul asupra tremuratului, la ce trebuie sa renunti? 

Client: Sa nu mai imi impun controlul tremuratului. Sa il las sa se intample si sa nu ma alarmez. 

Coach: Exact. Ce se intampla cand incerci sa ascunzi tremuratul de altii? 

Client: Ma simt incomod si sunt prea constient de tremurat. Voi incerca sa fiu natural si sa accept tremuratul ca parte din mine. Dar ce se intampla daca oamenii rad sau cred ca sunt o epava emotionala? Cum pot controla asta? 

Coach: Ei bine, ce poti si ce nu poti controla? 

Client: Nu pot controla rasul altor sau ce gandesc acestia despre mine, dar pot controla cum raspund eu la reactiile lor.

Coach: Da, pe scurt cam despre aceasta este vorba.

Pasul 6: Implementarea solutiilor

In urmatoarele saptamani, clientul nu a mai incearcat sa isi ascunda sau sa isi controleze tremuratul si le-a explicat cunoscutilor ca are emotii cand vorbeste in public. Considera ca vorbind despre acest fapt, face primul pas spre a-si accepta problema si pe el ca avand aceasta problema.

Clientul si-a manifestat dorinta de a avea o repetitie inainte de prezentarea propriu-zisa. In urma repetitiei, acesta a primit feedback cu privire la performanta sa si un videoclip cu repetitia. Astfel, a putut sa isi vada atat punctele tari, cat si punctele slabe si, de asemenea, sa isi reevalueze cu mai multa acuratete performanta generala, exclamand: „Nu este atat de rau pe cat credeam.”

Pasul 7: Evaluarea

Pentru client au functionat strategiile alese si nu a trebuit sa recurga la mendicamente. In timp ce a fost emotionat si mainile i-au tremurau din cand in cand, s-a concentrat pe sustinerea prezentarii, si nu pe propriul disconfort. Plus, pe biroul lui si-a lipit un mesaj care a incapsulat noua sa perspectiva: „Si ce daca tremur?”

In coaching, cand solutia aleasa are succes, clientul poate selecta o alta problema pe care doreste sa o abordeze si sa treaca din nou prin pasii descrisi mai sus.

De multe ori, o sedinta de coaching nu este suficienta pentru rezolvarea problemelor si atunci se opteaza pentru mai multe. Este important ca o problema sa fie abordata metodic, mai degraba decat mai multe probleme simultan. 

Uneori, in timpul procesului de coaching, persoana poate deveni atat de afectata emotional, incat capacitatea ei de a se concentra este afectata semnificativ. In cazul acesta, folosim secventa ABCDE de gestionare emotionala, despre care am mai discutat aici si care exemplifica ce inseamna dezvoltare personala pe partea emotionala.

Concluzie

Poate stiti regula lui Pareto, 80:20. Acesta se aplica si in coaching 80% din dificultatile cu care ne confruntam sunt cauzate de 20% din probleme. Ce inseamna dezvoltare personala in acest caz? Practic, in sesiunile de coaching identificam problemele care creaza 80% din dificultati, le abordam una cate una si ajutam persoanele sa depaseasca un numar cat mai mare de probleme.

Voi stiti care sunt problemele care va cauzeaza 80% din dificultatile cu care va confruntati?

Daca doriti, putem sa le descoperim sau sa le tratam impreuna. Tot ce aveti de facut e sa ne scrieti si beneficiati de o prima sesiune de coaching gratuita.


Cu prietenie,


Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/12/01)