Cum sa ne mentinem o perspectiva obiectiva in pandemie

 

Perspectiva obiectiva este capacitatea de a vedea situatia fara influenta emotiei, a prejudecatilor sau a fricilor.

In momente de criza precum pandemia curenta, frica pune stapanire pe mintea noastra, iar perspectiva obiectiva tinde sa dispara pe masura ce ruminam in negativitate.

Situatia cu Covid-19 se schimb zilnic, iar o astfel de incertitudine poate duce la anxietate si frica. Din pacate, mintea umana este atrasa automat de cel mai rau caz posibil, care de cele mai multe ori nici nu se materializeaza. In momentele de negativitate incepem sa catastrofam, comportament adaptativ din punct de vedere evolutiv, dar nerealist pentru viata si pericolele din secolul in care traim.

Pentru a ne mentine o perspectiva obiectiva si inclusiv calmul in fata incertitudinilor date de Coronavirus, parintele Psihologiei Pozitive, Martin Seligman, propune un exercitiu simplu, care ofera o modalitate rapida de a reorienta mintea.

Exercitiul pentru o perspectiva obiectiva incepe prin evocarea celui mai rau caz, pe care mintea noastra are tendinta de a-l gandi prima data, apoi trece la cel mai bun caz si se termina cu cel mai probabil scenariu. Ideea din spatele exercitiului este sa ne redirectionam gandurile de la irational la rational.

Care sunt pasii prin care putem ajunge la o perspectiva obiectiva

Pasul 1: Intrebati-va, care este cea mai grava situatie posibila

In functie de varsta, de starea de sanatate, raspunsul la aceasta intrebare poate fi diferit de la o persoana la alta. La unele persoane, cele mai grave ganduri suna cam asa: „Sunt sigur ca ma voi infecta, deoarece fiica mea, care locuieste cu mine, merge la munca. Odata infectat, voi avea un caz sever si, fiind mai in varsta, voi muri”.

Pasul 2: Fortati-va sa va ganditi la cel mai bun rezultat in urma pandemiei

Ca de exemplu: „Nu ma voi infecta nici eu si nici familia mea. Pandemia va disparea curand si vom fi bine cu totii”.

Pasul 3: Luati in considerare ce este cel mai probabil sa se intample

Rezultatul cel mai realist poate fi acesta: „Probabil ma voi infecta in cele din urma, dar la fel ca majoritatea adultilor, simptomele mele vor fi inexistente sau usoare. Chiar daca sunt la varsta cu risc, ma simt in forma, asa ca, probabil voi avea simptome timp de aproximativ o saptamana si apoi ma voi recupera”.

Pasul 4: La final, realizati un plan pentru scenariul cel mai realist

Scenariul cel mai realist, pe langa faptul ca va ofera o perspectiva obiectiva, are grija sa nu va risipiti energia pe frici si griji exagerate. Perspectiva obiectiva va ajuta sa realizati un plan pentru o situatie provocatoare cu care e posibil sa va confruntati. Planul fiecaruia va depinde de circumstantele individuale. De exemplu, unii trebuie sa asigure ingrijirea copilului, atii, daca raman in auto-izolare, trebuie sa asigure suficienta mancare si medicamente. Cei din grupul cu risc crescut, sa se gandeasca cine poate sa aiba grijă de ei.

Acest exercitiu, Martin Seligman l-a testat in mai multe contexte si in grupuri diferite. L-am testat si noi si confirmam ca aduce calmitate, perspectiva obiectiva si mai mult echilibru.

Incercati-l si voi si vedeti ce beneficii va aduce. Iar daca aveti nevoie de ghidare in aplicarea exercitiului, scrieti-ne si va indrumam cu mare drag.

Cu prietenie,

Echipa BackToBasics

Author: Andreea Busecan

Updated: 2020/11/05)